1960-tal

Den internationella utställningen Erotic Art var sextiotalets stora publikmagnet på Liljevalchs konsthall. Här visades en månghundraårig tradition av erotisk konst från hela världen och delade publiken i två läger - för eller mot erotiken på konsthallen.

Det amerikanska psykologparet Eberhard och Phyllis Kronhausen, vars privatsamling av erotisk konst utgjorde kärnan i utställningen, bemötte lugnt kritiken: "Människor som älskar krigar inte."

Erotic Art visades för första gången på Lunds konsthall 1968, där den väckte ramaskri bland moralens väktare. Liljevalchs konsthall visade paret Kronhausens samling året där på - kompletterad med verk från både Nationalmuseum och Östasiatiska museet - och nu blev debatten mer nyanserad. Själva knäckfrågan gällde var gränsen gick mellan erotisk konst och pornografi.

I utställningen ingick omkring tusen verk och omfattade ett brett spann av erotiska skildringar från olika epoker och kulturer - från indianska fallossymboler, japanska träsnitt och afrikanska skulpturer, till verk av Pablo Picasso, Marc Chagall och Man Ray. Här fanns också en rad svenska konstnärer representerade, bland andra Johan Tobias Sergel, Carl Fredrik Hill och Max Walter Svanberg.

I den svenska pressen fick Erotic Art stort utrymme. Psykologerna Kronhausens syn på skillnaden mellan erotisk konst och pornografi återgavs i landets tidningar, här i Sundsvallstidningen den 6 april 1969:

"Skillnaden mellan pornografin och erotisk konst är att pornografin saknar den mängd dimensioner som den erotiska konsten innebär: den intellektuella, religiösa, emotionella, politiska, filosofiska och humoristiska."

Kronhausens förklarade också själva syftet med utställningen - nämligen att visa på erotik som en möjlig väg till kärlek, fred och samförstånd. 

I Expressen, den 17 april sa paret:

"Utställningen är inte avsedd att väcka sensation utan vill vara som en tankeställare för alla som ser den i så motto att den vill understryka vad som kan förena människor från de mest skilda kulturområden och visa att det trots allt finns något som kan höja oss över krig och våld."

Erotic Art var knappast en utställning som lockade konstkritikerna till djupare analyser men fick ändå omdömet som en kulturhistorisk intressant men ojämn och monoton presentation:

Den 2 april skrev Beate Sydhoff i Svenska Dagbladet:

"Att det inte i första hand är fråga om en konstutställning är väl riktigt; endast en mindre del av de utställda bilderna och objekten arbetar med spänningar av mer komplicerad känslomässig art. (...) Vad utställningen visar är ett oöverskådligt komplex av tendenser och attityder inom den erotiska bilden och det är mycket svårt natt ge översiktliga beskrivningar från en enda utgångspunkt."

Oavsett den ljumma kritiken, kraven på konsthallsstyrelsens avgång och ropen på anständighet besöktes Erotic Art av en stor och brokig publik - skolbarn, ungdomar och föräldrar, yngre och äldre människor.

Och reportagen från Liljevalchs kontroversiella utställning dök inte bara upp i dagspressen, utan även i damtidningar som Vecko-Journalen, Min Värld och Hänt i Veckan liksom i satirtidningen Grönköpings Dagblad.

De före detta familjetidningarna Folket i Bild och Se som vid den här tidpunkten var inriktade på pornografi och kriminalreportage intresserade sig på sitt eget sätt för utställningen.

 

 

 

 

Liljevalchs öppettider

Liljevalchs har stängt för renovering och grundförstärkning. Administrationen finns under tiden på Nybrokajen 2.

Vårsalongen 2017 hålls i City, på Malmskillnadsgatan 32, och öppnar onsdagen den 11 januari. Öppettiderna då blir måndag–torsdag kl 12–20 och fredag–söndag kl 11–17.

» Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs