1980-tal

De drogo till Paris var titeln på åttiotalets stora publikframgång med köerna ringlade framför Liljevalchs port.Här visades verk av kvinnliga konstnärer från Norden som hundra år tidigare löst biljett till Paris och för att ta upp konkurrensen med sina manliga kollegor. Ett högst samtida inslag i konsthallens utställningsprogram var Art - brittisk 1980-tal med konstnärer som Anish Kapoor, Richard Deacon och Bill Woodrow. I åttiotalets Stockholm steg konstpriserna rekordartat och postmodernismen blev ett bekant begrepp.

Ett väl känt och lika beklämmande faktum är att manliga konstnärer dominerar vår konsthistoria, trots att uttryckskraft och talang självklart lika ofta funnits - och finns - hos kvinnliga konstnärer.

Med utställningen De drogo till Paris uppmärksammade Liljevalchs konsthall 29 nordiska kvinnor som runt 1880-talet bröt med konventionerna och for till konstens huvudstad Paris för att odla sina egna konstnärskap. Somliga nådde både professionell mognad och framgång medan andra - på grund av äktenskap eller andra omständigheter - hänvisades till ett konstnärskap på sparlåga.

Utställningen växte fram genom intendent Louise Robberts samarbete med museiintendenter och forskare i kvinnohistoria runt om i Norden.

Katalogen kom att fungera som ett slags standardverk över de nordiska kvinnorna i sekelskiftets Paris, där i bland Karin Bergöö-Larsson, Anna Ancher, Helene Schjerfbeck och Hanna Pauli. Här presenterade ett antal kvinnliga forskare och intendenter nycklar till individuella levnadsöden men också till det patriarkala system som de kvinnliga konstnärskapen ömsom utmanade, ömsom inrättades i.

Pressen ägnade stor uppmärksamhet åt Liljevalchs De drogo till Paris. Skribenterna återberättade självfallet historien om de kvinnliga konstnärskapen som skymdes av männen i samma generation.

Men att en liknande problematik - en klart manlig dominans i konstens offentlighet - fortfarande var aktuell 1988 var det knappast någon som reflekterade över.

Expressens Sören Engblom tycks, i efter hand, egendomligt ensam om sitt mer kritiska perspektiv på utställningen, den 7 oktober 1988:

"På Liljevalchs talar man inte om konsten - man gör en sociologisk exkursion. Än en gång får kvinnorna finna sig i att vara intressanta som kvinnor, inte som konstnärer".

De drogo till Paris var en slags kulmen på det sena 1980-talets uppmärksamhet kring det nordiska sekelskiftets kvinnliga konstnärskap. Utställningen hade föregåtts av Waldemarsuddes utställning "Fruarna på Skagen" liksom ett TV-program om bland andra Karin Larsson och Eva Bonnier.

När utställningen väl var över tog marknaden vid och gjorde bruk av det nyväckta intresset för konstnärskapen. Detta år inrättade Beijers höstauktion en särskild kvinnoavdelning med bland andra Anna Ancher och Jenny Nyström.

Art - brittiskt 1980-tal var en grupputställning med de unga brittiska konstnärer som stod i fokus för ett allt starkare internationellt intresse.

I vanliga fall skulle deras respektive konstnärskap snarare varit föremål för separata utställningar, men de samsades uppenbarligen gärna i det sammanhang som Liljevalchs föreslog.

Utställningen var det första tillfället för svensk publik att möta en bredare presentation av 1980-talets mest uppmärksammade brittiska konstnärer.

Dagens Nyheters konstkritiker Ingela Lind beskrev britterna på följande sätt, den 25 april 1987:

"Viktig för denna engelska 80-talsgeneration är den åskådarchock som åstadkoms genom sammanblandningarna av högt och lågt, retorik och gags, konst och icke-konst, galleriets och gatans kultur, skulptur och måleri, produktion och konsumtion."

I anslutningen till utställningen anordnades också en paneldiskussion med representanter för den samtida brittiska konstscenen och den svenska. Bland svenskarna fanns några av de konstnärer som stod i rampljuset under 80-talet - Max Book, Eva Löfdahl och Björn Lövin.

 

 

 

 

Liljevalchs öppettider

Liljevalchs har stängt för renovering och grundförstärkning. Administrationen finns under tiden på Nybrokajen 2.

Vårsalongen 2017 hålls i City, på Malmskillnadsgatan 32, och öppnar onsdagen den 11 januari. Öppettiderna då blir måndag–torsdag kl 12–20 och fredag–söndag kl 11–17.

» Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs