2000-tal

Liljevalchs 2000-tal inleddes med lanseringen av ett antal nya utställningsformat: "mitt-i-karriären", "svenska klassiker" och "mellanrumsutställningar". Här prövades också nya vägar för Vårsalongen. I början av årtiondet trädde konsthallen in i IT-åldern. Och publiken fick möta en av konstvärldens stora internationella fixstjärnor.

"Mitt-i-karriären-utställningarna" på Liljevalchs konsthall var en generalmönstring av konstnärer på höjden av sin karriär. Först ut var Ernst Billgren, som följdes av Dan Wolgers, Håkan Rehnberg, Anders Widoff och fotografen Dawid. I det dominerande manliga urvalet tog även fotografen Tuija Lindberg plats, liksom Meta Isæus Berlin och Sophie Tottie.

I utställningarna "svenska klassiker" riktades nytt ljus på  svenska konstnärer så som Ragnar Sandberg, Sven X-et Erixon och Otto G. Carlsund som på så vis mötte en ny intresserad publik.

De kortare "mellanrumsutställningarna" ägde rum under omhängningarna av konsthallens stora utställningar. Dessutom provades "Blå Porten-utställningar", på café Blå Porten, konsthallens närmaste granne. Ett bestående avtryck från presentationerna på Blå Porten är Lotta Kühlhorns brickor "Mönster från film" som fortfarande används dagligen i restaurangen.

I debatten om dominansen av män i de största utställningarna på Liljevalchs vittnade Konstfeminism om ambitionen att få vågskålen att väga något jämnare. Här visades kvinnliga konstnärskap, från 1970-talet och framåt.

Strax före och under millennieskiftet trädde Liljevalchs in i IT-åldern. En webbplats kom på plats och kampanjsajter gjordes i samarbete med den dåvarande IT-erans mest kända leverantörer. En av höjdpunkterna var användningen av tekniken under Vårsalongen 2006, på initativ av utställningskatalogens formgivare Stefania Malmsten och matematikern Stefan Odelfalk . På en stor skärm visualiserades statistiken bakom utställningen - antal sökande respektive antagna män och kvinnor, åldersgrupper, konstnärlig teknik etc. Här kunde också publiken rösta på sin egen favorit direkt på skärmen i entréhallen. 

I början av 2000-talet prövade Liljevalchs nya vägar för Vårsalongen. Syftet var att höja kvaliteten på bidragen, men på kuppen blev utställningen under några år mindre av en folkfest med sjunkande besökssiffror. Man laborerade under den här perioden även med juryns utformning och uppdrag - ett år tillsattes en helt internationell jury, ett annat år organiserades juryn i två olika lag med två olika förmodade synsätt på konst.

Under Designåret 2005 fokuserade Vårsalongen enbart på design och bar namnet Formbart.

Mats Arvidsson beskriver Vårsalongen Formbart i radions Kulturnytt, 3 februari 2005:

"Här finns en massa knasiga föremål, med inspiration från all världens färgglada, dekorationslystna hörn, bara inte från Svenska Slöjdföreningen och föreningen Svensk Form. Det finns knappt ens något blankt High-Tech, däremot en väldig massa färg och krusiduller, i egendomliga, helst felaktiga och omöjliga material. Det förhåller sig till traditionell design ungefär som haute-couturen i Paris och Milano till HM, inte kläder som är till för att ha på sig, eller grejer som är till för att användas, utan rena färg-och formövningar, demonstationer av olika sätt tänka kring utseenden och uttryck. Konst, kort sagt."

Efter Vårsalongen Formbart blev det tydligt att det inte fanns någon mening med att särskilja konst och design på salongerna. Vårsalongen förklarades därmed stå därmed öppen för alla slags konstnärliga uttryck, vilket den fortfarande gör idag.

Under tidigt 2000-tal visade Liljevalchs också internationella konstnärskap i samarbete med utländska institutioner. Utställningen med Andy Warhol, konstvärldens fixstjärna, lockade en stor publik. Brittiska konstnären Helen Chadwick väckte också intresse, bl a med sin jättelika chokladfontän som installerades i en av de största salarna i konsthallen. Sist men inte minst mötte publiken på en och samma gång Alberto Giacomettis magra gestalter och Bror Hjorths frodiga skulpturer år 2007.

Året därpå, 2008, får Liljevalchs en ny chef, Mårten Castenfors, och en ny era på Liljevalchs inleds.

 

 

 

Liljevalchs öppettider

Liljevalchs har stängt för renovering och grundförstärkning. Administrationen finns under tiden på Nybrokajen 2.

Vårsalongen 2017 hålls i City, på Malmskillnadsgatan 32, och öppnar onsdagen den 11 januari. Öppettiderna då blir måndag–torsdag kl 12–20 och fredag–söndag kl 11–17.

» Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs