Attention: Craft

26 juni7 september 2014

Utställningen presenterar elva särpräglade formkonstnärer från Sverige och Norge och blir en temperaturmätare av dagens experimentella konsthantverk.

Läs mer

I Liljevalchs tradition ligger det att introducera nytt konsthantverk och genom sommarens utställning Attention: Craft fortsätter vi denna tradition. Vår förvissning är att de elva utställarna, i praktiken, visar på konsthantverkets utvidgade fält – det vill säga att gränsen mellan konst och konsthantverk i dag är upplöst. 

Materialtraditionen liksom materialkunskapen är stark men samtidigt skapar nya arbetssätt och undersökande arbetsprocesser nya uttryck. De elva är alla experter inom sina respektive materialfält; glas, keramik, textil, trä och metall men gemensamt är en närvaro i tiden och i omgivningen och en ständig rörelse i sökandet efter ny kunskap.

Deltar gör Karin Bengtson, Linus Ersson, Silje Figenschou Thoresen, Hanne Friis, Mia E Göransson, Linda Karlsson, Simon Klenell, Torbjørn Kvasbø, Erlend Leirdal, Anders Ljungberg och Märit Runsten.
Utställningskommissarier är Agneta Linton och Maj Sandell. Till utställningen produceras en katalog med rikt bildmaterial och introduktionstexter.

Karin Bengtson (född 1956, bosatt och verksam i Vimmerby) arbetar främst med bruksgods i röd eller svart lergodslera och är välkänd för sina tunnväggiga, till synes enkla former med intrikata mönsterdekorer i screentrycks- och måleritekniker.

Linus Ersson (född 1970, Stockholm) delar sin tid mellan den egna konstnärliga verksamheten inom keramik och projekt i konsthantverksgruppen WeWorkInAFragileMaterial. Hans arbete cirklar kring frågor som romantik, estetiska värderingar, fiktion och vardagseskapism.

Silje Figenschou Thoresen (född 1978 i Kirkenes) har studerat möbel- och inredningsdesign i Bergen, Helsingfors och Stockholm. Med rötter i samisk tradition och kultur har hon brukandet som stark utgångspunkt men går långt utöver nyttan i sitt skapande.

Hanne Friis (född 1972, Oslo) är utbildad bildkonstnär inom både måleri och skulptur. Hon bygger stora textila skulpturer av tygmassor, som veckas och sys ihop för hand.

Mia E Göransson (född 1961, verksam i Gustavsberg) är professor i keramik i Göteborg. Naturen och bruksobjektet är återkommande referenser i hennes arbete, liksom porslinet vars egenskaper erbjuder både motstånd och möjligheter. 

Linda Karlsson (född 1976, verksam i sörmländska Stjärnhov) är välkänd för sina keramiska installationer där hon tänjer på såväl det känslosammas som det absurdas gränser. Hennes egensinniga och poetiska berättelser utspelar sig ofta i ett myller av egendomliga djur och rymdvarelser.

Simon Klenell (född 1985 i Sunne, verksam i Stockholm) är utbildad vid Konstfack och utgår ofta från det traditionella glashantverket. Men han vänder och vrider på förväntningar, betydelser och tekniker och skapar nya sammanhang för exempelvis slipad kristall.

Torbjørn Kvasbø (född 1953, Venabygd) är en nestor inom norsk keramik. Han inledde sin bana inom en anglo-orientalisk keramisk brukstradition och har därifrån utvecklat ett karaktäristiskt formspråk där lerans och glasyrens egenskaper utnyttjas på gränsen till vad som är fysiskt möjligt. De kraftfulla keramiska skulpturerna har gett honom internationell uppmärksamhet och en mängd utmärkelser.

Erlend Leirdal (född 1964, Trondheim) är autodidakt, upplärd i sin fars bildhuggarateljé, och var redan som 20-åring en väletablerad träkonstnär. Materialet trä med alla dess möjligheter och egenskaper är kärnan i hans verk, men viktigt är också hans sociala patos och frågor om såväl människors förutsättningar som relationen mellan människa och natur. 

Anders Ljungberg (född 1966, verksam i Gustavsberg) är från i år professor på institutionen för metall och smyckekonst på Konsthögskolan i Oslo. Hans arbete kretsar kring rörelse, material och människans möte med objekten. Han intresserar sig för brukstingens inneboende berättelser och har som silversmed förnyat korpustraditionen.

Märit Runsten (född 1981, verksam i Stockholm) utnyttjar på ett innovativt sätt kvaliteter och symbolvärden ur textila traditioner och skapar med nålens och pennans skärpa som främsta verktyg nya sammanhang. Hennes bildvärldar skildrar såväl maktstrukturer som människans bräcklighet och djupaste rädslor. 

Vår konstvärd presenterar Attention: Craft varje öppetdag, kl. 12.15 och 14.30 (ca 20 min.) med start tisdag 1 juli. Ingen förbokning, ingen extra kostnad tillkommer utöver ordinarie entréavgift. Endast på svenska.

26 juni7 september 2014

Liljevalchs öppettider

Liljevalchs har stängt för renovering och grundförstärkning. Men vi bjuder på konst ändå i sommar: Utställningen Döden – en utställning om livet visas i Galärvarvsparken 4 juni–4 september.

Liljevalchs infokiosk har öppet varje dag (utom 24-26 juni) kl 12-16. Här kan man få information, köpa katalog och låna hörlurar till Anna Kochs ljudverk. Varje dag kl 13 hålls en allmän visning av utställningen; övriga tider går det bra att ströva på egen hand.

» Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs