Helvete

1 oktober 20118 januari 2012

Välkommen till en utställning där konsten är ömsom het och flammande vild, ömsom intensivt djupborrande ned till smärtpunkten. Helvete handlar om det mörker som konsten ständigt återkommer till, från det romantiska 1800-talsmåleriet till vår egen svenska och internationella samtidskonst.

Läs mer

Utställningen är ett möte med det dramatiska helvetet i vidare mening med konstnärer som på samma gång bevittnar, blottar och lockas av det helvetiska, inom oss och omkring oss.

Bland våra internationella konstnärer möter besökaren en kvinnlig stjärnuppställning: Jenny Holzer med tre verk, däribland en monumental ljusinstallation i blåslagen färgskala som förmedlar autentiska brottsstycken från rapporter om enskilda soldaters brott och straff i Mellanöstern. Cindy Shermans fotografi där fasan efter världens undergång ursinnigt och poetiskt iscensatts in i minsta detalj. Tracey Moffatt med ett videoverk som skruvar upp olika klipp från tv och film om hot, krig och fasansfulla naturkatastrofer till ett collage med en förförisk intensitet.

I utställningen visas den kinesiske konstnären Sun Xun och den brittiske konstnären Glenn Brown för första gången i Sverige. Xun tar oss med in i animationens suggestiva bildvärldar som utför en egensinnig civilisationskritik. Brown är uppmärksammad för sina virtuosa målningar av bilder från konsthistorien och populärkulturen. Här har han tagit sig an ett antal visionära och dystopiska science fiction-illustrationer som han tillägnat Joy Divisions sångare och låtskrivare Ian Curtis.

Det visionära och det dystopiska som två sidor av samma mynt märks även hos Marcus Larson, en av Sveriges stora romantiska målare. I ångbåtens tidevarv låter han den moderna farkostens ångpanna ta eld och dömas till undergång redan innan den hunnit krossas av naturens krafter.

De fiktiva världarna har sina konstruktörer och uttolkare i Hans Jörgen Johansen och Sten Eklund: Johansen med storslagna fotografier av dim- och mögelhöljda landskap där bl a Louis Vuitton- och hundtandsmönster träder fram. Eklund med sin svit handkolorerade etsningar - den fiktive forskarens noggranna studier av en hemlighetsfull övergiven kultur någonstans i periferins Sverige 1849.

Här möter publiken också särlingen Dick Bengtsson som med återbruk och hopkok från uppslagsböcker och konstreproduktioner skapar sin mörka och dystopiska värld. Han låter dessutom svastikan framträda men i sin raka form, ett lyckobringande soltecken som med en liten rotation lätt får en helt annan betydelse.

Referensen till den helvetiska avarten av nationalism finns också i Ann Böttchers skogs-snåriga ryamatta Sverige i ett konstnärskap som undersöker hur naturen görs till ideologi. De goda intentionernas helvete kan om man vill se i Maria Miesenberger fotografiska serie Sverige/Schweden där hon bearbetar amatörfoton från familjealbumet och den egna barndomen. I projektet syns hennes skarpa blick för familjens ritualer och rollspel men framför allt är det melankolin som är ständigt närvarande, doften av tid som flytt, svärtan som påminnelse om det försvinnande in i glömskan som väntar oss alla.

Två nya verk och rum har skapats särskilt för utställningen på Liljevalchs: Roj Fribergs ödesmättade teckningar har installerats och kompletterats i ett eget drama och undergångsvision. Ulrik Samuelson har med äldre och helt nya objekt iscensatt ett rum med trolsk naturromantik tätt sammanvävd med pessimistisk kulturkritik.

Francisco de Goya vittnar om kriget som mänskligt vanvett i sin svit grafiska blad Krigets fasor medan P.O Ultvedt, en trappa ned i utställningen, gestaltar den mänskliga grymhetens konsekvens med ledade träklossar, en mekanism som får en trumma att mullra likt kanoner och klotsar på rad att falla till golvet som skjutna av krypskyttar. Våldet är allestädes närvarande också hos Petter Zennström, i ett kroppsligt, köttigt måleri där en ornamentalt mönstrad bildyta liknar en mardrömslik tortyr.

Sist men inte minst bjuds besökaren in att vandra i en brinnande och rykande helvetesscenografi, befolkad av flygande, drakliknande demoner och djävlar, ungefär som vi ser dem i gravören och tecknaren Jacques Callots (1592-1635) mest berömda kopparstick, Sankt Antonius frestelse, från 1635. Det är i stora stycken Callots bild som är förlaga till den miniatyrteater från 1600-talet vars scendekor Liljevalchs låtit uppföra i full skala i utställningen, på initiativ av producenten Viveca Lindenstrand. I scenografin framförs ett danssolo fyra gånger under utställningsperioden, La Furiosa – en apokalyptisk vision. I scenografin framförs ett danssolo fyra gånger under utställningsperioden, La Furiosa - en apokalyptisk vision.

Utställningskatalog, affisch och en helveteskasse

Katalogen omfattar 136 sidor, med drygt femtio verksbilder. Samtliga texter finns på svenska och engelska. Essäer och konstnärsintroduktioner av utställningens kommissarier Mårten Castenfors och Douglas Feuk samt en text av Barbro Stribolt. Utställningskatalog, affisch och övrigt grafiskt material inklusive helveteskassen i tyg har formgivits av Stefania Malmsten.
Katalog med helveteskassen: 220 kr. Endast katalog: 200 kr. Endast helveteskasse: 50 kr. Utställningsaffisch: 50 kr. Allt säljs i Liljevalchs butik.

Utställningen presenteras två gånger dagligen, kl 12.15 och kl 14.30.

Liljevalchs konstvärd presenterar utställningen två gånger varje dag. Ingen förbokning. (OBS. Inga presentationer under utställningens första och sista helg)

För mat och fika - besök Blå Porten

Besök vår godaste granne Blå Porten. Spara din entrébiljett så kan du komma tillbaka till Liljevalchs utställning efter din lunch eller fikapaus. (Gäller endast samma dag.)

Gör din smartphone till en artphone!

Har du en smartphone med dig till Liljevalchs? Fördjupa dig i konsten med QR-kod! Tyck till om verken och diskutera med andra. Du som inte har en smartphone kan ta del av samma material och möjlighet till kommentarer via Facebook, på Liljevalchs webbplats. Välkommen till www.liljevalchs.se/helvete!


Se även: www.facebook.com/liljevalchs och http://twitter.com/liljevalchs

 

 

1 oktober 20118 januari 2012

Liljevalchs öppettider

Liljevalchs har stängt för renovering och grundförstärkning. Administrationen finns under tiden på Nybrokajen 2.

Vårsalongen 2017 hålls i City, på Malmskillnadsgatan 32, och öppnar onsdagen den 11 januari. Öppettiderna då blir måndag–torsdag kl 12–20 och fredag–söndag kl 11–17.

» Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs