Home Sweet Home

27 juni15 september 2013

Allt går att återanvända. Inte minst inredningstips.

”Det spelar ingen roll om man blandar gammalt och nytt, blandar möbelstilar, färger och mönster. Saker som man tycker om kommer ändå av sig själva smälta samman till en lugn enhet. Hemmet behöver inte vara i detalj planerat, inte utstuderat, bara sammanfogat av delar som dess invånare trivs med och älskar.”
– Josef Frank i tidskriften Form, 1958
”Måla geometriska mönster i mörka lackfärger runt stängningsanordningen på köksskåpen. Då syns fingeravtryck och annan smuts inte lika bra.”
– Gerrit Rietveld på 1910-talet 
”Ägna uppmärksamhet åt det du har. Tyck om dina saker! Laga, komplettera, putsa, justera. Dröj i det längsta med att köpa nytt.”
– Cilla Ramnek & Karin Södergren, 2013
 ”En enfärgad yta verkar orolig, en mönstrad lugnande, ty betraktaren påverkas ofrivilligt av det långsamma framställningssätt som ligger bakom. Ornamentets rikedom kan man inte så snabbt utgrunda, den enfärgade ytan däremot, är man genast på det klara med och därmed är den inte längre av intresse.”
– Josef Frank i tidskriften Form, 1934
 ”Ta vad du har, blanda blommor från träd, buskar, grönsaker och perenner. Lössläppt och lekfullt, enkelt och naturligt ska det vara.”
– Karin Larsson på 1910-talet 
”Tapeter är användbar konst!”
– William Morris i slutet av 1800-talet
”Släng ut kommoden i matsalen där du förvarar porslin och glas. Använd i stället en hel vägg i rummet till förvaring i väggfasta, delvis täckta hyllor. Där får både porslin och glas, lakan och jobbsaker plats.”
– Charlotte Perriand i ”La femme et la vie”, 1936
”Trångbodd? Fäll upp sängarna mot väggen under dagtid, och dölj dem med ett luftigt draperi. Bygg en ram runt den uppfällda sängen: överdelen fungerar som en hylla och även som en fästpunkt för en gardin som kan dras för sängen.”
– Margareta Köhler, Futurum, på 1930-talet 
”Skym aldrig golvlinjen. Välj möbler som har ben, och gärna luftiga, bärande konstruktioner. Välj stolar med genombrutna ryggar, som pinnstolar eller stolar med rottingryggar. Det är viktigt med genomsiktlighet. Möbler får inte bli till klossar i rummet!”
– Josef Frank i tidskriften Form, 1934
”Högt i tak? Fäst målningen i taket, gärna ovanför en schäslong.”
– Ray och Charles Eames på 1950-talet
”Ett rustikt, skräddarsytt träbord med organisk form anpassat efter rummet, kan få vilket rum som helst att sjunga.”
– Charlotte Perriand på 1930-talet
”Man kan med lätthet undvika varje smaklöshet om man inskränker sig till blodlös askes och undertrycker varje yttring av temperament. Det smakfulla blir då tröstlöst tråkigt.”
– Josef Frank i tidskriften Form, 1934
”Vikbara skärmar med spegelglas är nyckeln till ett glamouröst vardagsrum.”
– Syrie Maugham på 1920-talet
”Vilken väggfärg är den bästa och vackraste? Svar: det är den vita färgen. Den ger oss full frihet. Vi kan i vårt vita rum föra in alla de färger, som vi behöver eller vi vill ha. Färgrika textilier ger dubbel glädje, när de framträder mot vitt. Den vita färgen gör också att rummet verkar större; mörka väggar gör det däremot trångt. Det är fördelaktigt att måla dörrarna i samma färg som väggarna, ty de kommer därigenom icke att störa, även om de skulle vara olämpligt placerade.”
– Svenskt Tenns Estrid Ericson i Inredningskatekes, 1939
”Ett hem är en spegel av det liv du lever. Låt det ta tid att utforma. Och försonas med tanken att det aldrig blir färdigt.”
– Cilla Ramnek & Karin Södergren, 2013
”Färgerna i ett rum bestämmes av textilierna. Tygerna behöver i motsats till möblerna inte räcka en livstid. Därför kan man välja dem med större frihet. Ty lika felaktigt som det är att välja ett enda träslag till ett rum, lika oriktigt är det att använda endast ett tyg eller en färgställning. Och vi kommer snart att tycka att det är lika löjligt med uppbyggda färgkompositioner som nu med så kallade möbelgarnityr. En planlagd, schematiskt uppbyggd färgkomposition gör rummet stelt och omöjligt att ta emot en ny färg. Tänk om vi rätt som det är skulle förälska oss i en tavla, som inte passar ihop med våra gardiner!”
– Svenskt Tenns Estrid Ericson i Inredningskatekes 1939
”Skaffa en ritning över bostaden innan du flyttar in och planera på papper innan du köper något. Tänk på att möbler, mattor och gardiner ska kunna användas även i en annan miljö! Gör inte färdigt hela hemmet på en gång. Komplettera och förbättra det år för år.”
– Margareta Köhler, Futurum, på 1930-talet
”Mitt motto är: Rummets renhet – detaljernas rikedom! Se till att addera din egen personlighet till miljöerna.”
– Estrid Ericson, Svenskt Tenn, på 1940-talet
”Kvalitet går före kvantitet: Köp bara det du oundvikligen behöver. Möbler med goda proportioner, rena linjer, förstklassiga material. Tänk på träets behandling, lådors och dörrars anpassning, fanering och ytbehandling.”
– Margareta Köhler, Futurum, på 1930-talet
”Häng en sopborste och -skyffel på väggen i barnens rum, så lär de sig tidigt att hålla snyggt omkring sig!”
– Margareta Köhler, Futurum, på 1930-talet
 ”Plocka bort saker du inte rört på länge.”
– Cilla Ramnek & Karin Södergren, 2013
”Placera en snickarbänk centralt i lägenheten.”
– Lena Larsson, praktikant hos Futurum, 1939
”När det kommer till färger har jag bara en princip: jag använder aldrig en färg som jag inte har sett på himlen.”
– Carl Malmsten 
”Hos vissa människor yttrar sig den personliga smaken i valet av en älsklingsfärg, som skall breda ut sig överallt utifrån den övertygelsen att allting måste harmonieras med denna färg. En mer nyanserad människa har ingen älsklingsfärg och skulle i alla händelser inte ständigt vilja se den framför sig.”
– Josef Frank i tidskriften Form, 1934

 

Utställningar & Evenemang

Liljevalchs öppettider

Liljevalchs har stängt för renovering och grundförstärkning. Administrationen finns under tiden på Nybrokajen 2.

Vårsalongen 2017 hålls i City, på Malmskillnadsgatan 32, och öppnar onsdagen den 11 januari. Öppettiderna då blir måndag–torsdag kl 12–20 och fredag–söndag kl 11–17.

» Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs