Eleganten Einar – 140 målningar av Jolin

2 oktober 20109 januari 2011

I höstens stora utställning riktar Liljevalchs nytt ljus på Einar Jolin (1890–1976). Vår presentation av porträttören, stillebenmålaren och Stockholmsskildraren är en omvärdering och rekonstruktion av hans lekfulla elegans.

Läs mer

Eleganten Einar är en tematisk utställning, där 1910- och 20-talets verk blandas med Jolins senare produktion. Där somliga klagat över "yta" pekar vi på stil och där andra sagt "massproduktion" lyfter vi fram en konstnär som aldrig tröttnade på att med färgen och linjernas raffinemang skapa sitt sofistikerade universum.

Utställningen produceras i samarbete med Mjellby Konstmuseum.
Utställningskommissarier: Karolina Peterson och Mårten Castenfors.

Mårten Castenfors om Eleganten Einar:

- Utställningens uppdrag är att få publiken att se Einar Jolin med nya ögon - konstnären som bryter med modernismen för att fullständigt och förbehållslöst välja elegansen, ytans skönhet och en borgerlig motivkrets. Han tar en helt annan väg än sina samtida konstnärskollegor och blir på så sätt också en isolerad varelse i konstlivet. Min tes är att han är en outsider, en solitär. Det är Jolins kompromisslöshet som imponerar på mig. Han är fan i mig sig själv - eleganten Einar, salongernas och cocktailmiljöernas Einar.

- Det är uppenbart att Jolin, i målning efter målning, på ett nästan maniskt sätt försöker att lägga en sval, vacker hinna över tillvaron medan det under ytan tycks formligen koka i hans huvud. Titta på upprepningarna av porträtt, stilleben och Stockholmsmotiv. Det är samma vackra vyer, samma eleganta människor, samma sofistikerade miljöer - dessutom med inslag av lustiga djur, lite vilsekomna varelser. Och det är inte så svårt att ana Jolins egen identifikation med de malplacerade, tokigt målade djuren.

- Jolins fullständiga orgie i vackra ytor, stil och skönhet tycks ha till uppgift att hålla något i schack, att hålla något tillbaka, nästan som en besvärjelse. Det är kanske också detta "något" som utställningen kan få publiken att fundera över.

- I Liljevalchs salar visar vi 140 verk i en tematisk hängning. Vi har samlat målningarna kring olika motiv - porträtt, stilleben, Stockholmsbilder och så vidare. På det här sättet och med det här urvalet har Jolin aldrig visats tidigare. Jag är övertygad om att hans måleri kan upptäckas igen och på nytt. Jag tror också att en yngre publik - och kanske i synnerhet de som sysslar med mode, livsstil och en slags yta som representerar något - kan få upp ögonen för honom genom den här utställningen.

Kort om konstnären: Einar Jolin föds i augusti 1890 och växer upp i en välbärgad akademikerfamilj på Kammakargatan i Stockholm. Han får pappans tillåtelse att slå in på den konstnärliga banan och ingår snart i kretsen av Matisseinfluerade konstnärer så som Leander Engström, Isaac Grünewald, Sigrid Hjertén och Per Krogh. Einar Jolin intar med andra ord tidigt en säker plats bland de färgstarka och djärva modernisterna med täta internationella kontakter. Så kunde det förstås ha fortsatt om han inte, i mitten av 1930-talet, valt en helt annan väg än sina konstnärskollegor.

Nu vänder han sig bort från modernismens berättande måleri om en ny tid, till de eleganta salongerna som befolkas av vackra människor och raffinerade stilideal. Einar Jolin blir den mondäna livsstilens porträttör, modets och inredningsdetaljernas konstnär. Men den som tittar bakom ytan kan också upptäcka en spänning mellan hans svala elegans och den frenetiska upprepningen av snarlika motiv.

Skiftet i Einar Jolins måleri gör honom snart till en udda fågel i konstsammanhang. Han är mycket uppskattad av de välbärgade uppdragsgivarna, porträttbeställarna, men blir i det närmaste marginaliserad i konstkretsar. Både under hans livstid, och efter, är det hans tidiga verk som hyllas av konstvärlden medan hans senare måleri ofta varit föremål för hård kritik eller rent och skärt ointresse.

Utställningskatalog och affisch: Till utställningen hör en katalog, som omfattar 110 sidor med 76 återgivna målningar av Einar Jolin. Förord av utställningens kommissarier Karolina Peterson. Mjellby Konstmuseum och Mårten Castenfors, Liljevalchs konsthall, texter av Sven-Olov Wallenstein, lärare och forskare i filosofi, och Ebba von Sydow, journalist, samt biografi av Lena Rydén, rektor för Antikskolan. Katalog: 250 kronor. Utställningsaffisch: 70 kr

Katalog, affisch och annat tillhörande grafiskt material har formgivits av kommunikationsbyrån AGoodId.
Utställningen Eleganten Einar presenteras två gånger dagligen: Liljevalchs konstvärd presenterar utställningen två gånger varje dag, kl 12.15 och kl 14.30. Ingen förbokning. (OBS. Inga visningar under utställningens första och sista helg)

Café Elegance: I utställningens första rum finns ett kafé som serverar dryck och bakverk. Besökare som önskar ett större utbud kan besöka restaurang Blå Porten som är konsthallens närmaste granne. Spara din entrébiljett så kan du, efter din paus, fortsätta att titta på utställningen på Liljevalchs.

2 oktober 20109 januari 2011

Liljevalchs öppettider

Öppettider:

11 augusti-7 september tisdag och torsdag 11-19, onsdag samt fredag-söndag 11-17. Måndagar stängt.

Utställningen presenteras varje öppetdag kl. 12.15 och 14.30 (ca 20 min).

 » Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs