Sovjetisk affischkonst

12 oktober 20186 januari 2019

Från november till slutet av januari visar Cinemateket i Stockholm en serie om tio sovjetiska stumfilmer. Filmerna visas i Bio Victor, Filmhuset, till levande musik.

För denna serie har Cinemateket och Liljevalchs infört ett rabattsamarbete så att den besökare som visar upp en entrébiljett från Liljevalchs på Cinemateket får 25 procents rabatt, och besökare med Cinemateketkortet och Stora Cinemateketkortet får 25 procents rabatt på entréavgiften på Liljevalchs (60 istället för 80 kronor).

Alla filmerna visas med pianoackompanjemang på Bio Victor i Filmhuset, Borgvägen 1 och 3. De tio filmerna är:

Aelita (1924) – fredag 2 nov kl 18

”Anta… odeli… uta…” Ett kryptiskt telegrafmeddelande når jorden. En svartsjuk ingenjör härleder det till Mars och dagdrömmer om den röda planetens drottning. Jakov Protazanovs revolutionära science fiction-fantasi skildrar, genom huvudpersonens inre kaos, den politiska förvirring som uppstod efter Lenins död.  Med makalös art déco-scenografi och masscener var Aelita den dittills dyraste filmproduktion som gjorts i Sovjetunionen. Tora Berg, programredaktör på Cinemateket inleder.
Regi: Jakov Protazanov. Skådespelare: Nikolaj Cereteli, Julia Solntseva, Nikolaj Batalov, Vera Orlova. 1 tim 51 min, ryska och svenska mellantexter, tillåten från 15 år.

Pansarkryssaren Potemkin (1925)  – lördag 10 nov kl 18

Verklighetsbaserat drama där besättningen på ett krigsfartyg i Svartahavsflottan 1905 gör myteri och ansluter sig till de revolutionära grupperna. Ett av filmhistoriens mest kända verk, vars montagesekvens från Odessatrappan är en av filmhistoriens mest parafraserade och omtalade. Trots det förbjöds filmen i flera västländer. I Sverige fick den premiär först 1952.
Regi: Sergej Eisenstein. Skådespelare: Aleksandr Antonov, Vladimir Barskij, Grigorij Aleksandrov. 1 tim 16 min, svenska mellantexter, tillåten från 15 år.

Filmögat (1924) – fredag 16 nov kl 18

”Jag är filmögat, Jag är det mekaniska ögat. Jag är en maskin som visar dig världen så som jag ser den.” Genom att filma verkliga människor i verkliga miljöer ville Dziga Vertov med sitt mekaniska kameraöga förmedla en sanning som det mänskliga var oförmöget att uppfatta. Som i Vertovs mest kända film Mannen med filmkameran korsklipps dokumentära bilder, här på den nya världens unga pionjärer, i snabbt tempo. 
Regi: Dziga Vertov. 1 tim 18 min, ryska och engelska mellantexter, tillåten från 15 år.

Kärlek i förbjudna led (1928) – lördag 24 nov kl 18

En patron på den ryska landsbygden gifter bort sin son med en kvinna han själv åtrår. Samtidigt gifter sig hans dotter med en fattig snickare, mot faderns vilja. När kriget bryter ut prövas alla relationer. Olga Preobrazjenskaja var en av få av landets filmare som var verksamma både före och efter revolutionen. Kärlek i förbjudna led anses vara hennes mästerverk och var en enorm succé, särskilt på landsbygden. 

Regi: Olga Preobrazjenskaja och Ivan Pravov. Skådespelare: Raisa Puznaja, Elena Maksimova, Kuzma Jastrebiskij, Olga Narbekova. 1 tim 22 min, engelska mellantexter, tillåten från 15 år.

Säng och soffa (1927) – torsdag 29 nov kl 18

Ett gift par med liten bostad får maka ihop sig då makens vän, som omöjligt hittar husrum i den överfulla staden, erbjuds flytta in. Ett ménage à trois inspirerat av den ryske poeten Vladimir Majakovskijs samboskap med sin ”musa” och hennes man, som humoristiskt skildrar verkligheten för Moskvas trångbodda arbetarklass och tar upp komplexa ämnen som polygami och abort – kontroversiellt stoff som medförde att filmen totalförbjöds i USA och Europa.
Regi: Abram Room. Skådespelare: Nikolaj Batalov, Ljudmila Semënova, Vladimir Fogel. 1 tim 11 min, ryska och svenska mellantexter, tillåten från 15 år.

Huset på Trubnajagatan (1928)  – söndag 2 dec kl 18

Vardagsskildring om en ung kvinna som lämnar landsbygden med en gås under armen för att leta efter sin morbror i Moskva. Hon offrar allt för ett jobb som piga i den överfulla staden. Boris Barnets utomordentliga sociala satir över det moderna livet och dess prövningar anses vara en av de bästa stumfilmskomedierna.
Regi: Boris Barnet. Skådespelare: Aleksandr Gromov, Vladimir Fogel, Sergej Komarov, Ada Vojtsik. 1 tim 4 min (35mm kopia från Filmmuseum Wien), ryska och engelska mellantexter, tillåten från 15 år.

Enligt lag (1926) – fredag 7 dec kl 18

Guldsökare ställs inför moraliskt dilemma när en ur deras grupp om fem plötsligt dödar två av de andra. Vågar de riskera att forsla honom genom vildmarken för att ställa honom inför rätta? Eller ska de ta lagen i egna händer? Lev Kulesjov, vars hustru briljerar i huvudrollen, var en av den sovjetiska guldålderns främsta teoretiker och den första att använda ordet ”montage” i filmsammanhang. 
Regi: Lev Kulesjov. Skådespelare: Aleksandra S. Chochlova, Vladimir Fogel, Sergej Komarov. 1 tim 30 min (35mm kopia från Filmmuseum Wien), ryska och engelska mellantexter, tillåten från 15 år. 

En moder (1926) – lördag 12 januari kl 18

Till minnet av 1905 års misslyckade revolution gjorde Vsevolod Pudovkin En moder, baserad på Maksim Gorkijs roman med samma namn. Vera Baranovskaja är den ömma modern som slits mellan sin revolutionäre son och sin strejkbrytande make, och Pudovkin spelar själv rollen som kallhamrad poliskonstapel i denna sin mest kända film som inte lämnar någon oberörd.
Regi: Vsevolod Pudovkin. Skådespelare: Vera Baranovskaja, Nikolaj Batalov, Aleksandr Tjistjakov, Anna Zemtsova. 1 tim 27 min, ryska och svenska mellantexter, tillåten från 15 år.

Jorden (1930) – lördag 19 jan kl 18

Simon har med oxens hjälp plöjt marken i 75 år. När Simon dör bestämmer sig sonsonen, till de jordägande kulakernas fasa, för att skaffa en gemensam traktor till kollektivjordbrukets bönder. Med emotionell montageklippning, smärtsamt vackra bilder i diagonal komposition och lyriska element blandat med folklore, lyfter Aleksandr Dovsjenko sin film till något sublimt som gjort stort avtryck i filmhistorien.
Regi: Aleksandr Dovsjenko. Skådespelare: Aleksandr Antonov, Vladimir Barskij, Grigorij Aleksandrov. 1 tim 15 min, svenska och finska mellantexter, tillåten från 15 år.

Turksib (1926) – söndag 27 jan kl 18

Stilbildande dokumentär om det svåra bygget av Turksib, järnvägen mellan Turkestan och Sibirien, genom ogästvänlig öken och stäppmark. Med slående bilder och sprängande rytm ställs räls, lok och ingenjörskonst i kontrast mot den gamla världens kameler, hästar och armod.  Victor Turins episka verk hyllades i alla led såväl i Sovjet som utomlands, och blev trots sitt avantgardistiska format en publiksuccé.
Regi: Victor Turin. Skådespelare: Aleksandr Antonov, Vladimir Barskij, Grigorij Aleksandrov. 1 tim 7 min, ryska och svenska mellantexter, tillåten från 15 år.

Klicka här för Cinematekets egen presentation.

Utställningar & Evenemang

Liljevalchs öppettider

Måndag 11.00–17.00
Tisdag och torsdag 11.00–20.00
Onsdag samt fredag–söndag 11.00–17.00
Entré 80 kr, under 18 år gratis. Måndagar fri entré för alla.
Presentation av utställningen ca 20 minuter varje dag kl 12 och 15.

Cinemateket visar en serie med sovjetiska stumfilmer i Filmhuset. Fredag 16 november är det Dziga Vertovs Filmögat från 1924. 
» Läs mer

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs