Vårsalongen 2012

27 januari25 mars 2012

Titel 223. - Lord only knows where Sue Ellen is.
Teknik Tekanna i lergods, pärlor, kedjor, guld och teckning
Konstnär Eva Szentiványi

Hennes älskade är död. Hennes man, JR Ewing, är otrogen med hennes lillasyster. Han ligger på sjukhuset med livshotande skador, skjuten. Familjen Ewing är samlad kring honom, men var är Sue Ellen?

För ett tag sen trillade jag och en vän över en tidig säsong Dallas och fastnade häpna för både en och två säsonger: i barndomens största såpa fanns visst ett och annat guldkorn. Som barn tyckte jag att Sue Ellen var sinnebilden för en elak diva, nu är hon istället den mest intressanta karaktären i serien eftersom hon tillåts ett visst mått av komplexitet. Guldkornen hamras snart ut till intet i ­såpornas såpa, men Sue Ellen lyckades ta sig in i min tekannevärld.

Vanligtvis är det en kort text, eller ibland bara ett ord, som sätter igång min arbetsprocess. Det ­hand­lar ofta om det absurda och mystiska i tillvaron, sådant som gärna blir komiskt vid närmare betraktande. Jag försöker fånga stämningen i texten i ett enda föremål. Det finns ofta en tänkt omgivning, en scen kring föremålet, men min ambition är att tingen ska kunna stå för sig själva och kanske till och med frammana illusionen av en scenografi omkring sig. Arbetssättet för med sig olika uttryck, varje ­historia får sin estetik, ett formspråk blir till flera. Nästan alltid väljer jag att utföra mina idéer i keramik, framförallt sådant som har bruksfunktion, men det är inte alldeles nödvändigt.

Inför en utställning i Budapest våren 2010 började jag göra tekannor. Det finns en lång tradition av att göra tekannor i keramik som föreställer något helt annat, framförallt i England och Amerika. Små dekorativa hus, svulstiga grönsaker, gulliga djur eller snabba bilar, allt kan i keramikens värld kamouflera en tekanna. Jag har alltid tyckt att denna konstart varit förfärlig, men under en period började fler och fler idéer komma till mig i form av tekannor, och tillslut måste detta obehagliga område tvunget utforskas.

Tekannor är både formmässigt och funktionellt en utmaning, hos den perfekta tekannan ska huset, pipen, locket och handtaget hänga ihop som form. Samtidigt ska den hälla fint, inte droppa, ­kännas balanserad att lyfta och locket ska ligga kvar när teet hälls upp. Ibland får form och uttryck gå före funktion, det är snarare så att funktionen finns där som en del i uttrycket, som ett betydelsebärande element.

Konsthantverkare, formgivare och konstnär.
Magisterexamen från Konstfack, Keramik & Glas 2008.
Ateljé i Gustavsberg utanför Stockholm.
www.szentivanyi.se
eva@szentivanyi.se

Utställningar & Evenemang

Liljevalchs öppettider

Liljevalchs har stängt för renovering och grundförstärkning. Administrationen finns under tiden på Nybrokajen 2.

Vårsalongen 2017 hålls i City, på Malmskillnadsgatan 32, och öppnar onsdagen den 11 januari. Öppettiderna då blir måndag–torsdag kl 12–20 och fredag–söndag kl 11–17.

» Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs