Vårsalongen 2013

25 januari 14:0024 mars 17:00 2013

Titel 61. Märkeskläder, mössa
Teknik Textil
Konstnär Ann Carlsson

Jag gjorde mitt första märkesplagg när mina barn började önska dyra märkeskläder i början på 90-talet. Vi diskuterade vad moderna märken står för egentligen. Jag frågade varför de ville visa med kläderna att deras föräldrar har råd. När vi inte ens hade råd. 

Jag gjorde då en väst av bara dyra märken och tänkte; om man blir extra cool för att man har pengar till ett visst märke, hur fantastiskt läcker ska man inte bli om man har massor av statusmärken på samma plagg!

Den där första västen väckte uppmärksamhet varje gång jag bar den. Det ledde till att jag började samla märken. Alla märken, överallt. Jag gick igenom pappas garderob, kompisars, barnens lådor. Sprättade på madrasser, handdukar arbetskläder, allt. 

Medan jag fortsatte skapa märkesplagg förändrades sakta den där första motivationen, att protestera mot märkeshysteri. Jag har tänkt många fler tankar. Märken handlar inte bara om att visa vad jag har råd med. De är identitetsskapande på många fler plan. De kan visa vilken arbetsplats jag har, vilket fackförbund jag är med i, vilken militär grad jag har, vilken skidort jag besökt, vilken musik jag gillar, vilket scoutevenemang jag deltagit i, vilket företag som sponsrar mig, vilken idrottsförening jag är medlem i. Listan kan göras mycket lång.

Numera är mina verk som porträtt. Granskar man dem kan man få syn på en hel person. Man får veta vad hen gör, vill, väljer, tjänar, bara genom att granska hens märken. Det blir plötsligt filosofiskt intressant! Vi har en möjlighet att definiera oss själva genom att välja märken. 

Jag vill peka på hur lite det faktiskt betyder. Märken är bara symboler, de bestämmer inte människan. Sett i ett större sammanhang är märken inte värda någonting. Ofta sitter de i nacken, linningen, under, bakom, osynligt. Dessutom är jag själv en representant för märket. En reklamskylt för den arbetsplats som har sin logga på mitt bröst. Om jag är en attraktiv person är det jag som definierar hur attraktivt märket blir, fast det sitter inuti linningen, på baksidan. En tygbit utan direkt funktion, men med ekonomisk betydelse, inte bara för mig som köper plagget, utan framför allt för den som har sålt det till mig. 

Jag vill att man ska kunna få syn på märken i ett större sammanhang. Jag försöker sätta gränsen mellan värde och ickevärde ur spel. Jag vill förtydliga hur definierande, värderande och symboliserande varumärken är för oss. Vi har dem för att visa vilka vi är, vad vi väljer och vad vi gör, men de kliar i nacken även när vi inte tänker på det. Alltid närvarande. Även när vi inte valt dem. När vi ger dem betydelse, för någon annan.

Jag är född 1957 och bor i Huddinge.

Utställningar & Evenemang

Liljevalchs öppettider

Liljevalchs har stängt för renovering och grundförstärkning. Administrationen finns under tiden på Nybrokajen 2.

Vårsalongen 2017 hålls i City, på Malmskillnadsgatan 32, och öppnar onsdagen den 11 januari. Öppettiderna då blir måndag–torsdag kl 12–20 och fredag–söndag kl 11–17.

» Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs