Vårsalongen 2013

25 januari 14:0024 mars 17:00 2013

Titel 57. Det blev inte mycket bär i år
Teknik Digital print
Konstnär Björn Carlén

Det har kommit ett påbud från Staten att vindkraften skall byggas ut med subventionerade medel.

Vår kvot i Dalsland är beräknad till ca 19 st vindkraftverk, men våra ambitiösa politiker hade i första skedet tänkt vara riktigt duktiga och planerade för 700 st vindsnurror.

Nu har de besinnat sig något och dragit ner planerna till 350 st, men det är ändå ca 330 fler än vad som kan vara lämpligt.

Det är inga små vindkraftverk (gårdsverk) som vi är vana att se, utan de planerade snurrorna kommer att vara 160-210 meter höga, alltså högre än Kaknästornet, och placeras på bergen och vid Vänern och delvis längs den populära kanotleden Dalslands Kanal. I huvudsak i Åmåls, Bengtsfors och Eds kommuner. 

Det som är det värsta här är att man vill sälja ut mycket känsliga rekreationsområden. Det är endast några få politiker och giriga markägare som är intresserade av det här. När ekonomiska intressen går före miljöfrågan blir man konfunderad. Dalsland upptar mindre än 1% av Sveriges yta och då skall inte landskapet förstöras av 350 verk istället för proportionerliga 19-20 stycken.

Jag har här med två bilder i protest mot den besinningslösa utbyggnaden av vindkraften i Sverige. I den här bilden Det blev inte mycket bär i år vill jag peka på att runt varje verk måste man ha en säkerhetszon med en radie på ca 500 meter. Så det där med bär- och svampplockning blir starkt reducerat.

Jag skulle kunna skriva många sidor om det här ur en mängd olika aspekter, men nöjer mig här med denna information. Möjligen att dessa bilder och andra som jag gjort samt texter som jag och andra skrivit har stoppat många vindkraftsprojekt i Dalsland. Vill man läsa mer kan man gå in på mina synpunkter till Dalslandskommunerna 2011.

Utöver denna bild har jag också med en av mina bilder i Infernosviten, Avgrundbranten Malebolge som är inspirerad av Dante Alighieris Den gudomliga komedin

Sång 18 börjar så här:

”Inferno har en ort, nämnd Malebolge,
uppbyggd av sten i samma järngrå färgton
som muren vilken sluter sig omkring den.
Exakt i mitten av det onda fältet
gapar en brunn, enorm i djup och omfång,
vars form jag längre fram ämnar beskriva.
Mellan det branta stupets fot och denna
breder en cikulär zon alltså ut sig
och tio klyftor delar den koncentriskt.
Som man kan se hur vallgrav efter vallgrav
löper i ring runt borgar för att bjuda
ett bättre skydd åt deras fästningsmurar,
på samma sätt tedde sig dessa sänkor”

Så till sist något om tekniken Digital Print, Giclée Fine Art. (Det är många som fuskar här och gör reproduktioner, men så är inte fallet för min del).

Detta är inte reproduktioner. Hela bilden är gjord direkt i datorn. Målarpenseln och ritverktygen är de som finns i ”Photoshop”. Här gör jag ungefär samma jobb på skärmen som jag annars gör i screen-ramen med rakeln och med airbrush-sprutan på tryckpappret när jag gör en handkolorerad serigrafi (serifoliegrafi). 

Bilden är i datorn gjord i full skala med upplösningen 300 punkter per tum (ppi) och ett färgdjup på 16 bitar/kanal. Bilden blir alltså mycket ”tung”. Vid sparandet i ”tiff” flera hundra MB, ibland upp till 1 GB. När väl bildidén är klar har jag haft ca 60-200 timmars datorjobb (varierar för olika bilder). Utskriften sker sedan i en Epson storformatskrivare med arkiv- och ljusbeständigt Ultrachromebläck samt det nya K3 & HDR-bläcket. Minst 75 års hållbarhet (förmodligen betydligt längre - idag finns det testuppgifter som visar på ca 200 år, Epson 7900) i normal belysning. Utskriftspappret, fabrikat ”Hahnemühle, German Etching”, är 310 grams syrafritt grafikpapper. Det är endast bläckstråleutskrifter med detta bläck och utskrivet på syrafritt papper som får kallas ”Giclée Fine Art”.

Fördelar med den här metoden är att jag får en mer hållbar utskrift än med traditionella grafiska metoder. Jag behöver inte som i serigrafi eller serifoliegrafi göra hela upplagan på en gång. Jag kan fördela upplagan på olika storlekar. Jag slipper alla ohälsosamma lösningsmedel (thinner, terpentin, kaustiksoda med mera) i samband med framställningen. Jag får en superfin utskrift som passar min teknik som hand i handske. Dessutom får jag ett grafiskt blad som för konsumenten blir åtskilligt billigare än ett serifoliegrafi (handkolorerad serigrafi) i samma upplaga och storlek.

Utställningar & Evenemang

Liljevalchs öppettider

Liljevalchs har stängt för renovering och grundförstärkning. Administrationen finns under tiden på Nybrokajen 2.

Vårsalongen 2017 hålls i City, på Malmskillnadsgatan 32, och öppnar onsdagen den 11 januari. Öppettiderna då blir måndag–torsdag kl 12–20 och fredag–söndag kl 11–17.

» Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs