Vårsalongen 2013

25 januari 14:0024 mars 17:00 2013

Titel 244. Handstående
Teknik Sten, trä, tyg
Konstnär Mats Pettersson

Tillkomsten av mina arbeten är ett resultat av att inte sluta titta, utan finna och ta till vara det som kommit undan eller är på väg bort. Materialen i sig visar mig något att ta hand om.

Mina arbeten berättar inte någon historia - de har ingen bakgrund. Jag hoppas dock att det kan avläsas något i skulpturen eller bildmakeriet, något osynligt - tecken av händelser, figurer och svaga rörelser.

Intryck från vardagen och situationer i min omgivning, samt kombinationer av det ger mig förvisso idéer, men det slutar med något jag inte sökte. Innehållet kommer under pågående arbete. Så är det med Handstående (ovan) och Nakna vänner. Motivet är inte viktigt – det är form, styrka och/eller gåta som jag upptäcker i skulpturerna eller bilderna som betyder något.

De konstskapande verktygen, pennor, papper och de material som man med händer kan åstadkomma något av, är för mig stor kärlek. Att uppta en form eller forma material till något har drivit mig genom åren. En skiss eller modell av någon tänkt form eller gestaltning sitter rotat i arbetsprocessen med trä, sten och metall. Med upptäckten av det ser jag snart att kunna översätta det fysiska uttrycket till en bild, inte en avbildning, utan en "bild" av verkligheten lika stor eller med större innebörd. Bilden, dvs måleriet eller modellen är nu lika viktigt som materialen och tar allt mer plats.

Det fysiska arbetet med målningen eller skulpturerna är en av förtjänsterna i konstnärsarbetet. Jag har alltid flera arbeten pågående samtidigt. Spänningen ökar och risken att förlora något minskar om platsen och tempot växlar. Arbetet med att ta bort eller reducera delar i bilden är lika stort, eller större, som att lägga till. Frånvaron av en detalj kan betyda allt.

Akvareller t.ex kräver torkperioder, men har överraskningar åt mig när jag återvänder. Akvarellmåleri är som stenhuggeri – en händelse går inte att återställa, men kan tas tillvara. Ett nytt innehåll kan spåras. Olja, akryl och andra rustika material har sina alldeles egna förtjänster och brister.

När arbetena lämnar ateljén - in i ett annat sammanhang - en utställning eller en annan omgivning, ser jag vad jag gjort. Jag ser också vad jag inte gjort, bristerna. Jag slänger inget, bilder och skulpturer lämnas bara i fred en tid. Kanske finns något att fortsätta på, måla över eller utveckla åt något annat håll än det tidigare tänkta. Mina arbeten blir alltmer abstrakta enl. vissa. Enligt andra kan innehåll och betydelse i målningen eller skulpturen vara tydligt avbildat.

Med de två skulpturerna som visas på Vårsalongen, Handstående och Nakna vänner försöker jag visa tecken på liv – inte vardagsliv, men liv i något sammanhang. Var betraktare ser sina tecken, sina sanningar och innehåll. Alla känner igen materialen och sammanfogat ges möjlighet till något vi har sett och ser.

Född i Stockholm 1953, bor och arbetar i Gävle.

www.matspettersson.se

Utställningar & Evenemang

Liljevalchs öppettider

Liljevalchs har stängt för renovering och grundförstärkning. Administrationen finns under tiden på Nybrokajen 2.

Vårsalongen 2017 hålls i City, på Malmskillnadsgatan 32, och öppnar onsdagen den 11 januari. Öppettiderna då blir måndag–torsdag kl 12–20 och fredag–söndag kl 11–17.

» Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs