Vårsalongen 2016

12 februari10 april

Titel 162. Stygn & Synd
Teknik Broderi
Konstnär Saligia

Hösten 2014 var vi en grupp på åtta personer som startade ett stafettbroderi. Stafettbroderi går ut på att man gör en adresslista, alla i gruppen startar ett broderi och skickar det till nästa person på listan. Resultatet blir att alla broderar på varandras broderier. Efter rundan får man tillbaka ”sitt eget” och då lägger man sista handen vid det. Denna gång broderade vi fritt, utan något tema. 
Våren 2015 beslutade vi oss för att fortsätta detta roliga sätt att ”umgås”. Nu var intresset stort, 21 stycken ville haka på. Vi beslöt oss för att denna gång ha ett tema och föll för "De sju dödssynderna”. Vi såg att detta tema kunde tolkas både konkret och abstrakt. Gruppen består av såväl amatörer som vana textillärare. Nästan hälften av gruppen är bild/textillärare. Broderierna skickades ett speciellt startdatum, två veckor fick man fritt förfoga över broderiet. 
Sagt i gruppen:
– Svårast är att våga brodera på någon annans verk och behålla känslan av ”det fria broderiets känsla”.
– Det mesta kändes lätt och kravlöst. Vissa teman var lättare än andra, högmod var svårt tycker jag. Personligen hade jag svårt att ge mig in på andras område, jag höll mig gärna på min kant vilket även gällde andra i gruppen. Detta syns ganska tydligt i de olika bilderna. Vissa bilder är mer enhetliga.
– Det kollektiva resultatet är viktigast. ”Vissa synder var lättare än andra”. Ibland var det svårt att ge sig in på andras redan broderade partier.
– Jag som nybörjare inom broderi blev ibland frustrerad. Min bild i huvudet gick inte att förverkliga på duken. Mina få stygnkunskaper blev begränsande samtidigt som det gav frihet att testa utan krav. Otroligt rogivande för en person som sällan sitter still, fokus skärptes och hjärtats puls gick ner.
– Det som är intressant att lyfta är alla de överväganden man får göra avseende hur lite kontra mycket man ska inkräkta/brodera över det som någon redan sytt. Osäkerhet, respekt för andras gentemot att det är en komposition som ska bli en helhet. Det går att se att de tankarna funnits i större eller mindre utsträckning.
– Det är intressant och vackert att se verket som ett konststycke i broderi, varje enskild stämma behöver nödvändigtvis inte vara perfekt men tillsammans bildar alla brodöser en maffig helhet.
– Temat blev svårt för mig. Jag hade problem med att få idéer som jag tyckte passade. I början var jag också låst av att inte brodera på andras broderier men det släppte efter ett tag.
– Två gånger försvann bilder i postgången. Svårt att upprepa, att skapa handlar ju en del om flow i stunden, man är i en viss sinnesstämning och går igång på något speciellt.
SALIGIA
genom Lisa Holmberg







Utställningar & Evenemang

Liljevalchs öppettider

Liljevalchs har stängt för renovering och grundförstärkning. Administrationen finns under tiden på Nybrokajen 2.

Vårsalongen 2017 hålls i City, på Malmskillnadsgatan 32, och öppnar onsdagen den 11 januari. Öppettiderna då blir måndag–torsdag kl 12–20 och fredag–söndag kl 11–17.

» Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs