Vera Nilsson

4 oktober 20146 januari 2015

Med över 140 inlånade verk sätter Liljevalchs fokus på Vera Nilssons egensinniga måleri – barnen, landskapen, politiken – och visar hur hon i mötet med olika konstriktningar ständigt följde sin egen väg.

 

Läs mer

Utställningen presenterar en resa genom Vera Nilssons liv och konstnärskap, med målningar från vistelserna i Köpenhamn, Stockholm, Spanien, Öland, Bohuslän och Senegal.

Liljevalchs chef Mårten Castenfors betonar i katalogens förord hennes starka konstnärliga konsekvens:
– Hennes penselföring och palett kan ändras genom åren men hon är sig märkligt lik från början till slut. Verken bottnar i ett distinkt temperament och har ett egensinne av allvar.

Vera Nilsson (1888-1979) var skolad i kubismens 1910-tal i Paris men med sin djärva färg- och formbehandling var hon förstås också expressionist. En utställning i Köln 1912 visade ett 100-tal målningar av van Gogh och för Vera blev detta möte med hans konst avgörande.
Hon väjer inte för komplikation i färg och komposition och inte heller i motiv; snarare dras hon till det dova, realistiska, icke-idealiserande. "Vera Nilsson är tung, hon är vresig, men hon är det med en brinnande attack", skriver Mårten Castenfors.

Vera Nilsson föddes i Jönköping men hade genom familjen starka band till Öland. Redan vid debuten i Köpenhamn 1917 och i utställningen "De unga" på Liljevalchs året därpå uppmärksammades hennes Ölandsmålningar. Under trettio år fortsatte hon att skildra den karga naturen med tyngd, kraftfulla penseldrag och färgattacker. "Här framträder jorden och himlen, som man aldrig sett dem förut, när ett tjockt oljigt åskväder lagrar gul molnvärme och stöter ner den kraftfullt med en brunröd jordblixt", beskriver författaren Eva Ström det i sin essä i katalogen.

Men det är nog de nydanande barnporträtten som vi allra först tänker på hos Vera Nilsson. Dottern Catharina, Ginga kallad, föddes 1922 och var under hela sin uppväxt ett ständigt motiv för modern. Vera Nilsson har ett absolut gehör för barn som personer och skildrar dem osentimentalt, med runda näsor, fundersamma blickar och knubbiga händer.
Det finns inget gulligt eller dekorativt över bilderna, barnen är sig själva, leker koncentrerat, mödar sig att kunna gå eller skriva.

Politiskt var Vera Nilsson radikal, hon solidariserade sig med de fattiga och utsatta, som i bilden av dansande småflickor på en gata i Málaga. Hon engagerade sig mot krig och kärnvapen och i fredsarbete; antikrigsmålningen Penning contra liv från 1938 är en protest mot spanska inbördeskriget.

Hon berördes också starkt av de antikoloniala krigen i Afrika. I Paris efter andra världskriget hade hon mött négritude-rörelsen som strävade efter att upphöja de svartas egen kultur. Flera senegalesiska studenter satt modell för Vera och 1949 reste hon till Senegal där hon målade vardagsliv och personporträtt.

I en essä i katalogen diskuterar idéhistorikern Mikela Lundahl hur vi i dag läser dessa bilder, "målade i kubistiskt inspirerad stil som överdriver läpparnas storlek och därmed faller in i de stereotypa nästan karikerande bilder av svarta som var typiska för tiden". Vera Nilssons målningar kan, konstaterar hon, "lära oss något om hur den koloniala hegemonin verkade, även på de som ville tänka utanför den, som liksom Nilsson ansträngde sig för att lära sig något om världen utanför Sverige och Europa."

Med sitt fokus på måleri visar utställningen på Liljevalchs inte några av Vera Nilssons många offentliga gestaltningar. Men den som vill kompensera för detta kan efter besöket ta sig till T-Centralen och titta på mosaikpelaren "Det Klara som trots allt inte försvinner"!

Vera Nilsson kan aldrig bli sönderälskad eftersom konstnärskapet är totalt renons på insmickrande stråk, skriver Mårten Castenfors som ändå vill hoppas att hennes allvar och egensinne nu ska fånga en större publik.

Den 136 sidor tjocka katalogen innehåller utöver de nämnda texterna och ett rikt bildmaterial med 60-talet verksbilder, också 12 nyskrivna dikter av poeten Ann Jäderlund.

Utställningen produceras av Liljevalchs och går sedan vidare till Mjellby konstmuseum i Halmstad våren 2015 och därefter till Norrköpings konstmuseum.

4 oktober 20146 januari 2015

Liljevalchs öppettider

Liljevalchs har stängt för renovering och grundförstärkning. Administrationen finns under tiden på Nybrokajen 2.

Vårsalongen 2017 hålls i City, på Malmskillnadsgatan 32, och öppnar onsdagen den 11 januari. Öppettiderna då blir måndag–torsdag kl 12–20 och fredag–söndag kl 11–17.

» Utförlig besöksinfo

Om Liljevalchs

Välkommen till Liljevalchs – Stockholms vackraste utställningsmiljö! Här visar vi konst och form i minst fyra stora utställningar om året.

» Läs mer om Liljevalchs