Helene Billgren, ”faran är över”

11 oktober–8 december

Helene Billgren, ”faran är över”

11 oktober–8 december


På Liljevalchs presenteras de senare årens expressiva måleri i de stora salarna i mitten och omges av det förflutna med objekt, grafik, teckningar och illustrationer. Men nuets upptagenhet av måleri kan också avbrytas och övergå i nya objekt och installationer – allt är möjligt i Billgrens värld. 


– Redan under konststudierna på Valand i Göteborg på 1980-talet framstod Helene Billgren som ett livs levande allkonstverk: en obändig och härlig person med en unik förmåga att smyga in giftigt allvar i en skenbart oskuldsfull bildvärld, säger Liljevalchs chef Mårten Castenfors.



På Liljevalchs presenteras de senare årens expressiva måleri i de stora salarna i mitten och omges av det förflutna med objekt, grafik, teckningar och illustrationer. Men nuets upptagenhet av måleri kan också avbrytas och övergå i nya objekt och installationer – allt är möjligt i Billgrens värld. 



Till utställningen produceras en katalog med titeln ”Mina 100 favoriter”där Helene Billgren har valt ur sin produktion. Till urvalet publiceras också två tidigare texter av konstnären.

”Med sitt sätt att hantera färg visar Helene Billgren att hon är en av de främsta målarna i Sverige i dag: så friskt, så vackert, så fräckt, så ödesmättat, men ändå alltid avspänt och visuellt berusande”, skriver Mårten Castenfors i katalogförordet.

Helene Billgren är född 1952 i Norrköping och utbildad vid Konsthögskolan Valand i Göteborg 1982–87. Hon hade sin första separatutställning på Galleri Rotor i Göteborg 1985 och slog igenom 1989 med tre utställningar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här mötte publiken sjuksköterskor, hästflickor och hemmafruar, flickkvinnor tecknade i kol och blyerts som prövad olika roller i vardagsliv, lek och allvar.

Utställningen Free Kitten på Angelika Knäpper Gallery i Stockholm 2009 blev hennes genombrott som målare. De unga kvinnorna finns kvar men nu i färgmättade, dramatiska eller drömska landskap.

En tredje del som funnits med tidigt i hennes skapande är objekten och boxinstallationerna, små vardagliga föremål som återvunnits och i återbruket getts en ny betydelse.

Hon har också gjort scenografi och kostym, bland annat för Riksteatern och Den Anden Opera i Köpenhamn.