Folkkära och färgstarka Ulrica Hydman Vallien är för många mest känd som glasformgivare. Men hon var en allkonstnär vars penna och penslar alltid var i rörelse. Utställningen ”En paradisattack” visar hur liv och konst var ett för henne, och hur energin och glädjen också bär på ett mörker. 

Utställningskommissarie är Staffan Bengtsson, som har följt Ulrica Hydman Valliens konstnärskap i tre decennier.

Som formgivare och konstnär var Ulrica Hydman Vallien unik och unikt produktiv. Keramik, glas, textilier, flygplan, påskägg och möbler – det fanns ingenting som hon inte målade eller tecknade på! Hon gjorde den svenska glaskonsten folklig på riktigt men hade också ett internationellt renommé.




Hon arbetade både med massproduktion och med unika konstverk. Kosta Boda har uppskattat värdet av hennes produktion för glasbruket till minst tre miljarder kronor. Hon var stolt över att kunna skapa arbetstillfällen för glasbrukets anställda och sörjde när glasbruken i Orrefors och hennes eget Åfors tvingades stänga på grund av för dålig lönsamhet 2003.

Ulrica Hydman föddes i Stockholm 1938, äldst i en syskonskara om fem där tre gick på Konstfack. Ulrica utbildades där 1958–1962 på avdelningen för keramik och glas, med Stig Lindberg som en av lärarna.

På Konstfack mötte hon också Bertil Vallien som blev hennes make 1963. Tillsammans gjorde de studieresor i bland annat USA och Mexiko och arbetade där med keramik. Inspirationen från den mexikanska folkkonsten var en av många konstupplevelser hon bar med sig. Matisse och Léger, David Hockney och Frida Kahlo var konstnärer som också betydde mycket för henne.

Hon var en skicklig tecknare och medverkade varje år mellan 1964 och 1972 i Nationalmuseums årliga utställning Unga tecknare. 1972 utnämndes hon till Sveriges bästa. "Som mest frispråkigt är, tycker jag, hennes konstnärskap i teckningarna, de överträffar även målningarnas fabulerande", skriver Staffan Bengtsson i katalogen.

Hennes debututställning 1965 var med keramik men sedan paret bosatt sig och börjat arbeta på Åfors glasbruk i början av 1970-talet började hon också experimentera med glas. Samma fantasi och lekfullhet som hennes keramik visade, överförde hon också till glaset i många serier som Caramba och Open Mind.





Hennes bildspråk är högst eget och lätt igenkännligt – det är få som tar miste på hennes tulpaner eller ormar. Hon var en av femtio konstnärer från olika länder som inbjöds av British Airways att utsmycka deras flygplansflotta. Flygplansstjärtar, porslin och brevpapper – allt fick omisskännlig Ulrica-prägel!

Utställningen på Liljevalchs blir inte kronologisk utan temaburen. Över 500 verk ställs ut, glas, keramik, målningar, teckningar och föremål. Här blir salar med bara teckningar, salar med keramik och också en rekonstruktion från hennes sista utställning på Vida museum på Öland sommaren och hösten 2018, med ett avskalat måleri. Hon planerade själv, tillsammans med Staffan Bengtsson, utställningen men avled hastigt och oväntat i mars 2018, tre dagar före sin 80-årsdag.





Ulrica var alltid sugen på nya unga konstnärskollegor och hade en levande kontakt med många av dem. Tillsammans med Åsa Jungnelius gjorde hon t ex utställningen Fun Fearless Female på Smålands museum i Växjö 2004. Utställningen blev Jungnelius genombrott som glaskonstnär och den fick stort medialt genomslag, inte minst tack vare sin erotiska frispråkighet.

Några år senare gick Björn Kjelltoft ut Konstfack och hans examensarbete blev ett slags hyllning till Ulrica Hydman Vallien. På vanliga kasserade PET-flaskor målade han tulpaner och ormar och ögon à la Ulrica. Tilltaget slutade med att Ulrica fångade upp repliken och började producera egna PET-flaskor, men nu i handblåst glas nere på sitt småländska glasbruk i Kosta. TACK, BJÖRN kallade hon projektet. Vilken (förstås) blev en ny kommersiell succé!

På Liljevalchs rekonstruerar vi dessa båda händelser och ger Åsa och Björn plats på scenen en gång till, Björn Kjelltoft dessutom med en helt ny hyllning till Ulrica.

Förköp din biljett här!