Hon arbetade både med massproduktion och med unika konstverk. Kosta Boda har uppskattat värdet av hennes produktion för glasbruket till minst tre miljarder kronor. Hon var stolt över att kunna skapa arbetstillfällen för glasbrukets anställda och sörjde när glasbruken i Orrefors och hennes eget Åfors tvingades stänga på grund av för dålig lönsamhet 2003.
Ulrica Hydman föddes i Stockholm 1938, äldst i en syskonskara om fem där tre gick på Konstfack. Ulrica utbildades där 1958–1962 på avdelningen för keramik och glas, med Stig Lindberg som en av lärarna.
På Konstfack mötte hon också Bertil Vallien som blev hennes make 1963. Tillsammans gjorde de studieresor i bland annat USA och Mexiko och arbetade där med keramik. Inspirationen från den mexikanska folkkonsten var en av många konstupplevelser hon bar med sig. Matisse och Léger, David Hockney och Frida Kahlo var konstnärer som också betydde mycket för henne.
Hon var en skicklig tecknare och medverkade varje år mellan 1964 och 1972 i Nationalmuseums årliga utställning Unga tecknare. 1972 utnämndes hon till Sveriges bästa. "Som mest frispråkigt är, tycker jag, hennes konstnärskap i teckningarna, de överträffar även målningarnas fabulerande", skriver Staffan Bengtsson i katalogen.
Hennes debututställning 1965 var med keramik men sedan paret bosatt sig och börjat arbeta på Åfors glasbruk i början av 1970-talet började hon också experimentera med glas. Samma fantasi och lekfullhet som hennes keramik visade, överförde hon också till glaset i många serier som Caramba och Open Mind.