Aleksandra Jarosz Laszlo

Titel 118. Acquainted with the Night
Teknik Olja på duk

Genomskinlighet är en viktig teknik i mitt arbete med grafit i kombination med måleri i olja och akryl. Utgångspunkten ligger i den moderna berättelsen och historiska händelser. Denna forskning är ytterligare fördjupad genom antropologiska undersökningar.
Jag börjar arbetet genom att samla in material som jag senare rekonstruerar och återskapar med olika röster som vittnen. Platserna som jag besöker i mitt måleri är fyllda med lager av dessa tysta hyresgäster. Jag vill ge dem utrymme genom att på nytt berätta historier som vi glömt eller aldrig tidigare fått höra, för att därmed kunna se dem från ett annat perspektiv, kopplat till nutiden.

Mycket av det material som jag jobbar med är från samlingar och arkiv vars uppgift är att beskriva och förmedla en historia och tradition, men vem är det som äger en tradition och vem är det som tolkar den?
Material som är underlag till måleriet hittar jag på Internet, arkiv, böcker, och berättelser genom möten med människorna. Med detta som grundmaterial vill jag ställa frågor kring representation och tolkningsföreträde.

Jag inspireras av folktro och en modern representation av lokala myter och traditioner. Myter har alltid spelat en grundläggande roll i ett samhälle och vissa traditionella grupper betraktar myter som verkliga berättelser om deras avlägsna förflutna, även om myter används för att antyda att en berättelse inte är objektivt sann. Jag målar en ny kopia av en befintlig bild, som jag tillåter att ändra i en process när jag lägger till nya lager; skapar en hybrid av tid, karaktärer och platser, som jag kan relatera till.
Nära besläktade myter finns över hela världen. Djurmasker bärs ofta som en del av att skapa en djurperson som skiljer sig från människan. Vissa maskformer förenar myter och symboler för att skydda oss från dålig anda. Det är allmänt accepterat att masker, brus, färg är avsedda att driva bort mörkrets krafter och öppna vägen för ljusets andar.

Jag är född 1973 och uppvuxen i Katowice samt Gagnef och bor idag i Falun. Jag tog en individualiserad masterexamen i konst från Konstfack och BA (Hons) Fine Art från Central Saint Martins i London samt masterexamen i film- och tv-produktion från Krzysztof Kieślowski Faculty of Radio and Television, University of Silesia.
Jag har bland annat visat mitt arbete på National Portrait Gallery i London, Mall Galleries i London, Liljevalchs konsthall i Stockholm, The Invisible Dog Art Centre i New York, Galleria “Clou – Circolo d’arte contemporanea” i Ragusa, Italien. Jag belönades med stipendium från Konstnärsnämnden, Byggnads Kulturstipendium, Konstakademiens Webers/Ribbing/Beskow-stipendium och har utsetts till Anna-Lisa Thomson-stipendiat. Mitt verk ”Raison d'être” kom med på 7th International Arte Laguna Prize, Arsenale Venice där jag tilldelades Art Gallery Special Prize. Jag är representerad i ett flertal samlingar, bland annat på Uppsala konstmuseum, Region Dalarna, Avesta kommun, Region Uppsala, Leksands kommun, Västerås konstmuseum, Sveriges Hembygdsförbund.

Hemsida www.jaroszlaszlo.com